Vriend leent geld aan uw vennootschap: wat is voor de uitlener het fiscaal voordeel in 2025?
Als een vriend of familielid geld leent aan uw vennootschap, dan kan hij, als hij dat doet in de vorm van een win-winlening (Vlaanderen), een prêt coup de pouce (Wallonië) of een proxilening (Brussel), in aanmerking komen voor een fiscaal voordeel.
De lening op zich is wel gekoppeld aan een aantal voorwaarden. De lening moet in de eerste plaats achtergesteld zijn, en uw vennootschap kan in dit systeem maximaal € 250.000 (Brussel en Wallonië) of € 300.000 (Vlaanderen) lenen. De uitlener kan in totaal ten hoogste € 75.000 (Vlaanderen), € 125.000 (Wallonië) of € 200.000 (Brussel) ter beschikking stellen. De looptijd van de lening is ook vastgelegd en bedraagt vijf tot tien jaar (Vlaanderen), vier, zes, acht of tien jaar (Wallonië), of vijf of acht jaar (Brussel).
Voor leningen afgesloten in 2025 moet de interestvoet minimaal 2,25% en maximaal 4,5% bedragen. Op de interesten dient de ontlener, uw vennootschap, 30% roerende voorheffing (rv) in te houden. Die rv is voor de uitlener zgn. bevrijdend en wordt daarop m.a.w. privé niet meer belast.
Uw vriend of familielid die de lening afsluit moet dat doen buiten het kader van zijn handels- of beroepsactiviteiten en mag geen werknemer zijn van uw vennootschap is. Bestuurders, zaakvoerders of aandeelhouders van de vennootschap komen in principe ook niet in aanmerking, noch de echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner daarvan.
Het fiscaal voordeel voor de geldschieter bestaat erin dat hij privé een jaarlijks belastingkrediet ontvangt van 2,5% (Vlaanderen), of de eerste drie (Brussel) of vier jaar (Wallonië) 4% en daarna 2,5%, berekend op het gemiddelde van het saldo op 1 januari en 31 december. Zowel in Vlaanderen, Wallonië en Brussel is er ook een eenmalig belastingkrediet als de lening niet (volledig) terugbetaald wordt, van 30% van het openstaande kapitaal.
Leent uw vriend in het kader van de Vlaamse win-winlening bv. € 20.000 tegen het minimale tarief van 2,25%, dan krijgt hij naast € 315 netto interesten (€ 450 bruto – 30% rv) via zijn privéaangifte in principe ook nog eens € 500 korting op zijn te betalen belastingen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?