In 2026 als bedrijfsleider iets meer huur vragen aan uw vennootschap
Verhuurt u als bedrijfsleider een gebouw aan uw eigen vennootschap dan worden de ontvangen huurgelden die onder een bepaalde grens blijven bij u privé belast als onroerend inkomen. De huur die boven die grens gaat, wordt bij u belast als bedrijfsleidersbezoldiging (beroepsinkomen).
Die grens wordt bepaald op basis van het niet‑geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) van het gebouw: niet‑geïndexeerd KI × 5/3 × revalorisatiecoëfficiënt. Blijft u met de door uw vennootschap betaalde huur onder dit bedrag, dan wordt alles bij u beschouwd als onroerend inkomen. Overschrijdt u deze grens, dan wordt het gedeelte boven die grens geherkwalificeerd naar een zwaarder belast beroepsinkomen.
De revalorisatiecoëfficiënt is dus essentieel om te berekenen hoeveel fiscaal interessante huur u aan uw vennootschap kunt vragen. Voor inkomstenjaar 2026 werd deze coëfficiënt verhoogd van 5,63 naar 5,75, wat neerkomt op een stijging van 2,1% t.o.v. 2025.Voor 2026 bedraagt het grensbedrag: niet‑geïndexeerd kadastraal inkomen (KI) × 5/3 × 5,75.
Herkwalificatie van onroerend inkomen naar beroepsinkomen vindt m.a.w. plaats zodra het huurinkomen hoger is dan 9,58 keer het (ongeïndexeerde) kadastraal inkomen (want 5,75 x 5/3 is 9,58) in plaats van 9,38 voor 2025.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?