Belastingvermindering voor giften nog maar 30% sinds aanslagjaar 2026 (voorheen: 45%)
Als u een gift doet aan een erkende organisatie, kunt u onder bepaalde voorwaarden een belastingvermindering krijgen in de inkomstenbelasting. De gift moet minstens € 40 bedragen en u hebt een attest nodig van de erkende organisatie waaraan u schenkt.
Tot en met aanslagjaar 2025 (inkomstenjaar 2024) bedroeg de belastingvermindering 45% van uw gift. Wie toen € 100 schonk, kreeg een belastingbesparing van € 45 en betaalde dus in feite maar € 55 zelf.
Sinds aanslagjaar 2026 (inkomstenjaar 2025), dus voor giften gedaan sinds 1 januari 2025, is dat voordeel kleiner geworden: de belastingvermindering bedraagt nu nog 30%. Een gift van € 100 levert dus slechts € 30 belastingvoordeel op, waardoor de gift u effectief € 70 kost.
Bovendien is er een plafond op het totaal van uw giften waarvoor u in een jaar een belastingvermindering kunt krijgen. Voor aanslagjaar 2026 bedraagt dat maximumbedrag € 408.130. Door een tijdelijke “indexeringsstop” blijft dit bedrag tot en met aanslagjaar 2030 ongewijzigd. Met andere woorden: het maximale bedrag aan giften waarop u de belastingvermindering kunt krijgen, stijgt de komende jaren niet automatisch mee met de index.
Volgens de huidige fiscale spelregels geldt dat dus ook voor giften die u in 2026 doet. Doet u bijvoorbeeld in 2026 voor in totaal € 410.000 aan giften die aan alle voorwaarden voldoen, dan komt daarvan maximaal € 408.130 in aanmerking voor de belastingvermindering van 30%. Uw maximale belastingvoordeel bedraagt dan 30% van € 408.130, dus € 122.439. Het resterende deel van uw giften levert dan geen extra belastingvermindering meer op.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?