Voordeel gratis woning, verwarming en elektriciteit stijgen met 2,4% in 2026
Als u gratis in het pand van uw vennootschap woont dan wordt u als bedrijfsleider privé belast op een voordeel gratis woning. Dit kan soms nog verhoogd worden met een voordeel verwarming en elektriciteit, als uw vennootschap die ook betaalt.
Het belastbaar voordeel gratis woning wordt forfaitair berekend op basis van het geïndexeerd kadastraal inkomen (ki) van de woning: geïndexeerd ki × 100/60 × 2. Voor 2026 bedraagt de indexatiecoëfficiënt 2,30 (2025: 2,2446).
Is de gratis woning ook gemeubeld dan moet u dit bedrag nog eens vermenigvuldigen met 5/3de: geïndexeerd ki × 100/60 × 2 × 5/3.
Betaalt uw vennootschap ook de verwarming en de elektriciteit dan wordt u als bedrijfsleider hierop ook privé belast. Dit belastbaar bedrag kan enkel forfaitair worden vastgesteld als uw vennootschap ook de woning ter beschikking stelt. M.a.w. als u privé (gratis) woont in een woning waarvan uw vennootschap de volle eigendom, het vruchtgebruik, de erfpacht of opstal heeft. Daarnaast moet het contract van de nutsvoorzieningen ook op naam van uw vennootschap staan. Als aan die voorwaarden is voldaan, wordt u niet belast op de werkelijke facturen, maar op een forfaitair bedrag. Voor 2026 gelden dan de volgende bedragen: voor verwarming € 2.560 (2025: € 2.500) en voor elektriciteit € 1.280 (2025: € 1.250), deze zijn dus met 2,4% gestegen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?