Zelfstandige en net bevallen? Sinds 2026 krijgt u twee kwartalen vrijstelling van sociale bijdrage
Als u als zelfstandige vrouw bevalt en moederschapsrust opneemt, kunt u al sinds 2016 een vrijstelling van sociale bijdragen krijgen voor het kwartaal na het kwartaal van uw bevalling. Sinds 1 januari 2026 is dat recht uitgebreid naar twee kwartalen.
U kunt uw activiteiten tijdelijk stopzetten en tot 12 weken moederschapsrust nemen, waarvan 3 weken verplicht zijn en 9 weken facultatief. Tijdens die periode ontvangt u een uitkering van het ziekenfonds, op voorwaarde dat u uw beroepsactiviteit volledig onderbreekt. Dat betekent dat u zelf geen werk meer mag verrichten, maar de zaak hoeft niet dicht: personeel of een associé kan de zaak verder laten draaien.
Sinds 2016 geldt dat u voor het kwartaal na de bevalling geen sociale bijdragen hoeft te betalen, terwijl uw sociale rechten – zoals pensioenopbouw en uitkeringsrechten – volledig behouden blijven. De vrijstelling gebeurt automatisch wanneer de geboorte correct aangegeven wordt bij de sociale kas en u effectief moederschapsrust opneemt.
Voor wie sinds 1 januari 2026 (opnieuw) moeder wordt, wordt deze vrijstelling nu uitgebreid van één naar twee kwartalen die volgen op het kwartaal van de bevalling, op voorwaarde dat uw moederschapsrust zich over die kwartalen uitstrekt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?