Veel kilometers naar het werk: beter het kostenforfait of uw werkelijke kosten aftrekken als bedrijfsleider?
Werkt u als bedrijfsleider in België en ontvangt u een loon uit uw vennootschap, dan betaalt u personenbelasting op dat loon. U mag van dit loon uw beroepskosten aftrekken. U kunt daarbij kiezen tussen een automatisch kostenforfait of het bewijzen van uw werkelijke kosten, dit laaste wordt vooral interessant als u met uw eigen auto veel kilometers naar uw vaste werkplaats rijdt.
Doet u niets speciaals in uw aangifte, dan past de fiscus automatisch een kostenforfait toe: voor u als bedrijfsleider gaat het om een percentage van uw loon met een geplafonneerd maximumbedrag per jaar (3% met een maximum van € 3.200 (inkomsten 2026)), waardoor de aftrek in de praktijk vaak beperkt blijft. Dit forfait is een soort minimumaftrek: pas als u aantoont dat uw werkelijke kosten hoger liggen, kan het voor u de moeite lonen om daarvan af te wijken en expliciet voor werkelijke kosten te kiezen.
Werkt u via een vennootschap, dan laat u waarschijnlijk al heel wat uitgaven door die vennootschap betalen, zodat u privé minder beroepskosten overhoudt. Toch kan uw woon‑werkverkeer zwaar doorwegen: de wet laat u toe om € 0,15 per kilometer tussen uw woonplaats en uw vaste werkplaats met uw eigen privé wagen als werkelijke kost af te trekken.
Rijdt u als bedrijfsleider 25 km enkele rit naar uw kantoor, dan is dat 50 km per dag heen en terug; op 220 werkdagen per jaar zijn dat 11.000 km, goed voor 11.000 × € 0,15 = € 1.650 aan aftrekbare woon‑werkkosten.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?