Uw vennootschap laten voorafbetalen tegen 22 december 2025?
Een voorafbetaling, eigenlijk een voorschot op de uiteindelijk verschuldigde vennootschapsbelasting die uw vennootschap moet betalen, is niet verplicht.
Doet uw vennootschap echter geen voorafbetaling, dan wordt er een boete/belastingvermeerdering van 6,75% opgelegd. Moet uw vennootschap bv. € 10.000 belastingen betalen, dan wordt dat zonder enige voorafbetaling € 10.675.
De theoretische vermeerdering met 6,75% kan verminderd worden en eventueel zelfs tot nul herleid worden door vooraf te betalen. Hoe vroeger die voorafbetaling, hoe hoger het verminderingspercentage. Voor boekjaar 2025 zijn de uiterste betalingsdata en het verminderingspercentage: 10 april en 9% (VA1), 10 juli en 7,5% (VA2), 10 oktober en 6% (VA3) en tot slot 22 december en 4,5% (VA4).
Heeft uw vennootschap dit jaar nog niets voorafbetaald, dan is een VA4 van 150% van de geraamde belasting nodig om de 6,75% vermeerdering te vermijden. Bedraagt de geraamde belasting bv. € 10.000, dan is er geen vermeerdering als u een VA4 doet van € 15.000, want u krijgt hierop een vermindering van 4,50% (€ 15.000*4,5% = € 675) die de vermeerdering van € 675 volledig tenietdoet. U vermijdt dan weliswaar de vermeerdering van 6,75%, maar tegelijk schiet u de fiscus 50% voor. U krijgt dat voorschot wel terug bij de afrekening, maar intussen kunt u dat geld niet laten renderen in uw zaak.
U bespreekt best met uw dossierbeheerder of uw vennootschap al dan niet een voorafbetaling tegen 22 december gaat doen vermits de beslissing daartoe afhankelijk is van de concrete omstandigheden, zoals wanneer u een ‘startende’ vennootschap (vrijstelling boete eerste drie boekjaren) heeft of uw vennootschap een fiscaal verlies geleden heeft, etc.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?