Tweedehandsauto aankopen met uw vennootschap
Zoals u wellicht weet, zijn de autokosten van een auto die niet 100% emissievrij is, zoals een hybride auto of een auto met een verbrandingsmotor, die u in 2026 met uw vennootschap aankoopt, niet langer aftrekbaar voor uw vennootschap. Maar wat als u een tweedehandsauto aankoopt die al vóór 2026 in gebruik was?
Ook dan kijkt men naar de datum waarop uw vennootschap de auto aankoopt. Koopt uw vennootschap de tweedehandsauto in 2026, dan geldt als aankoopdatum 2026 ongeacht het bouwjaar of de datum van eerste inschrijving. Is de auto niet volledig emissievrij, dan zijn de autokosten voor uw vennootschap dus niet meer aftrekbaar in de vennootschapsbelasting.
Het aankopen van een tweedehandsauto kan wel een voordeel opleveren voor de berekening van het voordeel alle aard (VAA). Stelt uw vennootschap de auto ook aan u als bedrijfsleider ter beschikking voor privégebruik, dan wordt u privé belast op een VAA dat onder meer wordt berekend op basis van de CO₂‑uitstoot en de cataloguswaarde van de auto. Op deze cataloguswaarde wordt een leeftijdscorrectie van 6% per jaar toegepast, en dit gedurende vijf jaar. Na vijf jaar blijft dus nog 70% van de oorspronkelijke cataloguswaarde over, waardoor u op een lager VAA zal belast worden.
Die leeftijdscorrectie wordt berekend vanaf de eerste inschrijving bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), en niet vanaf de datum waarop uw vennootschap de auto aankoopt. Let wel, ook voor een tweedehandsauto gebeurt de berekening van het VAA dus op basis van de cataloguswaarde en niet op basis van de aankoopprijs.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?