Strengere regels voor 2% registratierechten op uw enige, eigen woning in Vlaanderen
Koopt u in Vlaanderen een woning als uw enige en eigen gezinswoning, dan betaalt u maar 2% registratierechten, maar sinds 1 januari 2026 is het veel strikter om dat voordeel te houden.
Voor 1 januari 2026 moest u in Vlaanderen enkel binnen drie jaar na het verlijden van de notariële aankoopakte uw hoofdverblijfplaats vestigen in de aangekochte woning om het gunsttarief van 2% te krijgen. U hoefde er geen bepaalde periode te blijven wonen: in theorie volstond het dat u maar heel kort ingeschreven was op dat adres.
Nu geldt voor verkoopovereenkomsten die sinds 1 januari 2026 zijn ondertekend: u moet nog altijd binnen drie jaar in de woning gedomicilieerd zijn, maar daarna ook minstens één jaar ononderbroken op dat adres ingeschreven blijven.
Ter vergelijking: in Brussel geldt al langer een strengere regeling met een zgn. abattement (een vermindering van de belastbare grondslag van de registratierechten) dat u enkel behoudt als u vijf jaar in de woning blijft, en in Wallonië geniet u van 3% registratierechten als u drie jaar uw hoofdverblijfplaats op het adres van de woning behoudt.
Ook de manier waarop u de woning aankoopt, wordt strenger beoordeeld. Voor 1 januari 2026 kon het verlaagde tarief in Vlaanderen ook toegepast worden bij gesplitste aankopen (vruchtgebruik/blote eigendom) of bij gemengde aankopen samen met een vennootschap, zij het dat enkel de natuurlijke persoon van het voordeel genoot. Sinds 1 januari 2026 komen dergelijke constructies niet langer in aanmerking voor het 2%-tarief en betaalt u in die gevallen het gewone tarief van 12% registratierechten.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?