Reclame op uw auto, toch geen hogere btw-aftrek
Gebruikt u uw auto zowel privé als beroepsmatig, dan moet u het beroepsgebruik bepalen om te weten welk deel van de btw u kan recupereren op de autokosten. Het maakt daarbij niet uit of u met een volledig neutrale wagen rijdt of met een auto vol logo’s en reclame voor uw zaak.
Wordt een auto gemengd gebruikt, dan moet u het beroepsgebruik voor de btw bepalen met één van de drie door de fiscus aanvaarde methodes. Ofwel houdt u een gedetailleerde kilometeradministratie bij, ofwel gebruikt u de semiforfaitaire formule (het percentage privégebruik van de auto wordt dan bepaald op basis van een formule waarin het woon-werkverkeer een grote rol speelt), ofwel kiest u voor het vaste beroepsforfait van 35%. Voor personenwagens geldt steeds een maximale btw-aftrek van 50%.
Maakt het dan verschil of er reclame van uw zaak op uw auto prijkt? Kort gezegd: neen. Het is niet omdat u uw wagen laat bestickeren met uw logo of een opvallende reclameboodschap, dat u het beroepsgebruik hoger mag inschatten dan wat uit de gekozen methode volgt. De Btw kijkt naar het gebruik van de auto (aantal beroeps- versus privékilometers), niet naar het uitzicht van de wagen. Rekent u bijvoorbeeld met het vaste beroepsforfait van 35%, dan mag u dat percentage niet zomaar verhogen omdat uw auto nu als “rijdend uithangbord” fungeert.
De kosten om de reclame aan te brengen – zoals bestickering, belettering of wrapping – zijn geen autokosten maar reclamekosten. Op die reclamekosten is de specifieke btw-beperking voor autokosten niet van toepassing, zodat de btw daarop in principe voor 100% aftrekbaar is, voor zover u een btw-plichtige activiteit met recht op aftrek uitoefent.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?