Op vakantie met de bedrijfswagen: aftrekbaarheid vignetten, tol, parkeerkosten en boetes
Op reis met de auto van uw vennootschap dan zijn tol, vignetten en parkeerkosten fiscaal aftrekbaar als autokosten. Boetes daarentegen zijn steeds een privé-aangelegenheid.
Vertrekt u met de wagen van uw vennootschap op vakantie en betaalt u onderweg tol of parkeerkosten, dan zijn die kosten, net als milieuvignetten en e-vignetten, aftrekbaar als beroepskosten in de vennootschapsbelasting. Ze volgen dezelfde aftrekregels als andere autokosten en worden berekend volgens de gramformule (formule op basis van de CO₂-uitstoot) (nr. 66/34, 13° Comm. IB 92). Zolang de vennootschap deze kosten rechtstreeks betaalt (bv. via de zakelijke bankkaart), is er geen extra voordeel alle aard (VAA) waarop u privé belast wordt. Betaalt u ze eerst zelf en laat u ze dan terugbetalen door de vennootschap, dan zal u wel belast worden op een extra VAA.
Indien u een boete voor een snelheidsovertreding oploopt, valt dit niet onder de autokosten. Boetes zijn niet fiscaal aftrekbaar als beroepskost, zelfs niet als u de overtreding begaat tijdens een zakelijke trip. Ze zijn een privé-uitgave. Laat u de boete toch door de vennootschap betalen, dan wordt dit beschouwd als een extra VAA waarop u privé belast wordt. In dat geval is de boete wel aftrekbaar voor de vennootschap.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?