In 2026 een nieuwe auto kopen met uw vennootschap.
Zoals u weet wordt de autofiscaliteit verder ‘vergroend’ in 2026. Welke auto kan uw vennootschap dan nog fiscaal interessant aanschaffen?
Als eerste is het belangrijk om te weten dat met aanschaffingsdatum de datum bedoeld wordt waarop de bestelbon, het leasingcontract of de huurovereenkomst ondertekend wordt.
Auto’s op fossiele brandstof (benzine, diesel,…) die u aanschaft in 2026 met uw vennootschap, zijn fiscaal niet langer aftrekbaar. U kan de afschrijvingen en andere autokosten dus niet meer inbrengen in uw vennootschap.
Hetzelfde geldt voor hybridewagens die u in 2026 aanschaft: ook daarvoor verdwijnt de fiscale aftrek volledig.
Wil u in 2026 een nieuwe wagen kopen die u fiscaal nog kan aftrekken met uw vennootschap, dan dient u te kiezen voor een volledig elektrische wagen. Koopt u die elektrische wagen in 2026, dan blijven de afschrijvingen en autokosten gedurende de volledige levensduur van de wagen 100% aftrekbaar in de vennootschapsbelasting.
Voor elektrische auto’s die worden aangeschaft na 2026 wordt de fiscale aftrek ook afgebouwd. Schaft u de auto aan in 2027 dan zal deze gedurende de hele levensduur nog maar 95% aftrekbaar zijn (90% bij een aanschaf in 2028, 82,5% bij een aanschaf in 2029, 75% bij een aanschaf in 2030 en 67,5% bij een aanschaf in 2031 of later).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?