De aankoop van een gebouw door uw vennootschap: btw of registratierechten
Koopt uw vennootschap een gebouw voor haar btw-activiteit, dan kan een aankoop met btw financieel interessanter zijn dan een aankoop met registratierechten. De betaalde btw is immers in veel gevallen volledig recupereerbaar, terwijl registratierechten een kost zijn.
Een aankoop met btw is alleen mogelijk als het gebouw voor de btw nog als nieuw wordt beschouwd en de verkoper een beroepsoprichter is of geopteerd heeft voor een verkoop met btw. Een gebouw blijft voor de btw nieuw tot en met 31 december van het tweede jaar na het jaar van de eerste ingebruikname. In 2026 kunnen dus enkel gebouwen die ten vroegste in 2024 voor het eerst in gebruik genomen zijn, nog met btw verkocht worden. Uw vennootschap betaalt in principe 21% btw op de aankoop.
Gebruikt uw vennootschap het gebouw uitsluitend voor haar aan btw onderworpen activiteit, bijvoorbeeld als kantoor, winkel of magazijn, dan kan zij die btw in principe volledig recupereren.
Is een verkoop met btw niet mogelijk, dan zijn in principe registratierechten verschuldigd: 12% in Vlaanderen en 12,5% in Brussel en Wallonië. Die zijn niet recupereerbaar, maar wel aftrekbaar als beroepskost in de vennootschapsbelasting, onder dezelfde voorwaarden als de afschrijvingen en andere kosten van het gebouw. U moet dus kunnen aantonen dat uw vennootschap de kosten gemaakt heeft om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden
Wordt een met btw aangekocht gebouw daarentegen (ook) gebruikt voor een niet-btw-activiteit of voor doeleinden zonder recht op btw-aftrek, dan is de btw niet of slechts gedeeltelijk recupereerbaar. Ook die niet-recupereerbare btw is in principe aftrekbaar als beroepskost wanneer de afschrijvingen en andere kosten van het gebouw dat zijn.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?