De 20%-voorwaarde voor voordelen alle aard: wat met uw sociale bijdragen betaald door uw vennootschap?
Vanaf aanslagjaar 2027 geldt een nieuwe voorwaarde voor vennootschappen die van het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting willen genieten. De forfaitair gewaardeerde voordelen alle aard voor bedrijfsleiders mogen niet meer dan 20% van de totale bedrijfsleidersbezoldiging bedragen.
Het gaat daarbij alleen om voordelen waarvan de waarde fiscaal forfaitair wordt bepaald, zoals bepaalde voordelen voor een bedrijfswagen, woning, computer...
Betaalt uw vennootschap uw sociale bijdragen als bedrijfsleider? Ook dat is een belastbaar voordeel, maar de waarde ervan is gewoon gelijk aan het werkelijk betaalde bedrag door uw vennootschap en wordt dus niet forfaitair geraamd.
De betaalde sociale bijdragen tellen daarom niet mee voor de nieuwe grens van 20%. Ze kunnen er op zichzelf dus niet toe leiden dat uw vennootschap door deze 20%-voorwaarde het verlaagde belastingtarief verliest.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?