Btw-ketting: vanaf 1 mei 2026 treden nieuwe maatregelen in werking.
Er wordt al een tijdje gewerkt aan een grondige vernieuwing van de zogenaamde btw-ketting. Kort gezegd: hoe uw btw aangiften worden verwerkt, hoe u btw betaalt en hoe u een btw tegoed terugkrijgt. Een deel van die hervorming is al gestart en op 1 mei 2026 zullen verscheidene nieuwe btw-maatregelen in werking treden.
Hieronder enkele belangrijke maatregelen die op 1 mei 2026 in werking treden:
De rekening-courant wordt vanaf 1 mei 2026 vervangen door de btw-provisierekening. Het belangrijkste verschil is dat de verschuldigde bedragen en de tegoeden waarvoor om terugbetaling wordt gevraagd niet op de provisierekening worden vermeld.
Tot nu toe kreeg u – als u in uw btw-aangifte een kruisje zette om een tegoed terug te krijgen– in principe uw volledige openstaande btw‑tegoed terug. In het nieuwe systeem dat ingaat vanaf 1 mei 2026 verandert dat. De teruggaaf via de aangifte zal alleen nog slaan op het tegoed met betrekking tot de aangifte zelf. Oudere tegoeden blijven op uw Provisierekening staan. Wilt u die ook terug, dan moet u daar apart om vragen via MyMinfin.
U zal vanaf 1 mei 2026 een nieuw rekeningnummer moeten gebruiken voor de betaling van de btw: BE41 6792 0036 4210. Concreet zal u dit rekeningnummer dus moeten gebruiken vanaf de maandelijkse btw‑aangifte van april 2026 (maandaangevers) of de btw‑aangifte van het tweede kwartaal 2026 (kwartaalaangevers). Blijf voor de betalingen voor deze datum steeds het huidige rekeningnummer gebruiken (BE22 6792 0030 0047).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?