Brussel fiscaliteit gebruikt eBox als officieel communicatiekanaal
Sinds 15 juli 2026 is eBox het officiële digitale communicatiekanaal van Brussel Fiscaliteit. Elektronische berichten die u via eBox ontvangt, hebben voortaan dezelfde juridische waarde als papieren documenten.
Burgers en ondernemingen die ermee hebben ingestemd om elektronische berichten te ontvangen, zullen meer fiscale communicatie via eBox krijgen. Dat geldt onder meer voor berichten over de onroerende voorheffing, de Brusselse fiscale procedure, de belasting op toeristische logies en de lage-emissiezones (LEZ).
Trekt u uw toestemming voor elektronische communicatie in of deactiveert u eBox, dan ontvangt u deze berichten niet langer digitaal.
Op termijn zullen ook elektronische aangetekende brieven via eBox mogelijk zijn. Die zullen een papieren aangetekende brief kunnen vervangen, op voorwaarde dat u daarvoor toestemming hebt gegeven. De regels hierover treden pas in werking op een latere datum die de bevoegde minister nog moet vastleggen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?